Thuis spiermassa opbouwen of toch naar de gym?

Krachttraining is nodig om spiermassa op te bouwen. Door bijvoorbeeld hardlopen ontwikkel je een goede conditie en versterkt je je spieren, maar een echt sixpack krijg je waarschijnlijk niet van alleen hardlopen. Als je dus op zoek bent naar manieren om je spieren te vergroten, dan is krachttraining de juiste keuze. Maar kun je thuis spiermassa opbouwen of moet je hiervoor toch naar de gym?

spiermassa opbouwenIn antwoord op deze vraag kunnen we vrij kort zijn: pak je sporttas en zorg dat je zo snel mogelijk in de gym komt. De enige uitzondering hierop is als je thuis voldoende ruimte hebt voor een eigen krachthonk. In de gym vind je alle materiaal dat je nodig hebt voor je krachttraining en heb je daarnaast de begeleiding. Om spiermassa op te bouwen is het nodig om zwaar te trainen. Dat lukt je thuis niet met een paar gewichten van 5 kilo.

Doordat de sportschool veel verschillende apparaten heeft en je toegang hebt tot allerlei zwaardere gewichten, kun je altijd precies zo trainen als nodig is voor de opbouw van je spieren. Doordat je zwaar traint daag je je spieren elke keer weer meer uit en maakt je lichaam nieuwe vezels aan. En dat betekent dat je spiermassa automatisch toeneemt. Ook de afwisseling van verschillende oefeningen en apparaten zorgt er voor dat je een goed getraind lichaam opbouwt.

Als je dus je eigen sportruimte thuis hebt met allerlei zware gewichten, dan zou je kunnen overwegen om je trainingen thuis te doen, maar aangezien de meeste Nederlanders niet over die ruimte beschikken is de gym de enige juiste keuze.